Werfbezoek Nieuwe Voedingshal

Het bouwverlof is voorbij en dat zullen we geweten hebben ! Aannemer Jacques Delens is 'back in business'. Betonwagens rijden aan en af om de werf van de Nieuwe Voedingshal te voltooien. Er heerst een drukte van je welste. Samen met mijn collega's van het administratief team van Abattoir namen we een kijkje op de werf. Hierbij ons verslag...

Nu er flink wat muren en gewelven zijn opgetrokken, worden de contouren van het gebouw goed zichtbaar. Dus vonden we dat het tijd was om met collega's van de boekhouding en het secretariaat bij Abattoir de werf te gaan bezichtigen. Maria, Christiane, Nathalie en Yves en bestuurder Michel Geeroms stappen mee. In onze voedingshal komen weldra 45 nieuwe winkels waar naast vlees ook gevogelte, gerookte vleeswaren, groenten, fruit, olijven, broden en vele andere voedingsprodukten zullen verkocht worden aan particulieren.

DE VOEDINGSHAL

Griet Ceupens (helemaal rechts op de foto), van het architectenburo ORG, staat ons op te wachten aan de werfcontainer. Ze wil ons meteen naar de laad- en loskades brengen, aan de achterkant van het gebouw. Eerst nog even de veiligheidshelm opzetten en aangepast schoeisel aantrekken. Regels zijn er nu eenmaal om nageleefd te worden.

Een immense betonmuur, de achtergevel dus, gaapt ons aan en verbergt ook alle activiteit die erachter plaats vindt. Waar later vrachtwagens zullen laden en lossen, staat nu nog heel wat werfmateriaal opgeslagen. We zien diverse openingen langswaar goederen vanaf de vrachtwagens geladen zullen worden. Er is ook een dienstingang waar men een lift voorziet. Via deze lift zal men over enkele tijd het dak kunnen bereiken waar technische installaties komen, maar vooral ook een Urban Farm, een stadstuin van 4.000m² oppervlakte, én een restaurant.

We betreden het gebouw langs één van de docks en bevinden ons pal in de logistieke gangen (met wat verbeelding kan je er al de grootte van inschatten, want er zijn nog geen binnenwanden geplaatst). Onze gids Griet toont exact waar de beenhouwerijen en de gang later zullen gescheiden worden. Het valt op dat het ruime gangen worden, waar plaats genoeg is om alle handelaars makkelijk te kunnen laten werken. De gangen zijn opgesplitst. Zo zijn er docks die alleen dienen voor leveringen van vlees. Andere laadkades kunnen dan weer voor groenten en fruit gebruikt worden, of voor andere leveringen. Kruisbestuiving is omwille van voedselveiligheid niet toegelaten. Vandaar dat het vlees via afzonderlijke gangen vervoerd zal worden. Deze gangen voor vlees worden gekoeld. Techniekers bevestigen tal van leidingen en luchtkokers boven onze hoofden. Herhaalde hamerslagen op metalen balken maken het leven van onze gids er niet makkelijker op ! Toch probeert iedereen aandachtig te luisteren naar de uitleg.

Even later wandelen we door een toekomstige beenhouwerij en komen we zo in het gedeelte 'publieke ruimte'. Hier loopt over enkele maanden een menigte. Het doet vreemd om het nu nog allemaal in zijn kinderschoenen te zien, en vooral, zo leeg nog. Wanneer ook de binnenwanden bevestigd zullen worden, gaat dit allemaal heel snel veranderen.

In de publieke ruimte merken we meteen op dat er veel lichtinval is. De architecte vertelt dat er hier gekozen werd voor een lichtdoorlatend dak. Momenteel wordt deze uitsparing in het dak gebruikt om twee grote kranen te positioneren middenin de werf. In de binnenkant van het gebouw tekenen zich intussen in de prefabmuren figuren af die mij een Moorse indruk nalaten. Of de anderen er ook zo overdenken, weet ik niet.

Intussen is er boven ons hoofd vanalles voortdurend in beweging. Techniekers installeren luchtkanalen, buizen, leidingen,... We wandelen verder richting Bergensesteenweg, waar het gebouw grenst aan de woonsten. Hier komen frigo's voor de concessionarissen. Een buitenmuur in frigopanelen is reeds geplaatst. Voor de afwerking van deze frigopanelen langs de buitenkant koos men voor een aangename, zachte kleur (geen zwart zoals aanvankelijk de bedoeling is). Deze kleur zal heel wat aangenamer zijn voor de buren. Er is ook een nooduitgang voorzien die uitmondt op de Bergensesteenweg (momenteel is de doorgang zelf naar de straat nog niet bestaande).

Griet neemt ons mee naar het voorste gedeelte van de hal, waar de winkels voor groenten en fruit komen, maar ook een bakkerij bijvoorbeeld. Dan gaat het verder tot aan voorkant van het gebouw, waar de hoofdingang en de cafetaria zullen gevestigd zijn (kant Ropsy Chaudronstraat). Het gebouw beschikt over meerdere in- en uitgangen, maar dit wordt wel de belangrijkse toegang. Het beton van de vloerplaat is vers maar wel al hard genoeg om er te kunnen op stappen. Arbeiders plaatsen er volop prefab betonelementen. Eens ook hier de muren klaar zijn, kan men dit stuk van het dak afwerken. Hier is nog wel wat werk voor de boeg, maar het gaat vlot. We zien meteen ook waar later de lift en de trap naar het dak zullen komen. De publieke wc's en het dakrestaurant zullen immers op niveau +1 gelegen zijn. We bevinden ons vlak naast de freshmarket. Aan de achterzijde van de Freshmarket is een mooie doorgang voorzien naar de nieuwe hal, die momenteel dienst doet als doorgang naar de markt tijdens het weekend.

Het doet wat om in zo'n grote werf rond te kijken. Wie de 3D-tekeningen en plannen van deze nieuwbouw goed bestudeerd heeft, kan zich ook meteen voorstellen hoe het hier over een klein jaar zal uitzien !

URBAN FARM

Alsof we nog niet genoeg onder de indruk waren, nam Griet ons nog even mee naar het dak van het complex. Via een voorlopige trap konden we makkelijk de plaats bereiken waar over enkele tijd een gigantische groenruimte zal aangelegd worden, om er groenten en fruit te kweken, en misschien ook vissen.

Iedereen kijkt om zich heen, terwijl arbeiders op het dak zwoegen om het bewapeningsijzer vakkundig te monteren. Ondertussen vallen spatten betonwater uit een laadbak naar beneden. De vuile kledij nemen we er graag bij. Een kijk op de site vanuit de hoogte is toch altijd net anders ! Ook wordt meteen duidelijk welke oppervlakte de Urban Farm en het daarbijhorend restaurant op het dak zullen bestrijken. Beetje bij beetje raakt het dak zo voltrokken en kan de dakbedekking over enkele maanden aangebracht worden.

Een voedingshal van dit genre is uniek in ons land (de inspiratie hiervoor werd vooral in Barcelona opgedaan). Nog voor de winter zullen de belangrijkste ruwbouwwerken voltooid zijn, zodat we in deze periode onder dak zitten. Dan kan binnenafwerking ongestoord verder gezet worden. Bedoeling is nog altijd om rond Pasen 2015 het complex te kunnen openen.

Een interessant bezoek was het. Met dank ook aan onze collega Sonia die onze kleren een wasbeurt gaf na het werfbezoek. En uiteraard ook onze bestuurder Luc Blancke die - voor de gelegenheid - even receptionist was !

Op onze website kan je de evolutie van de werf in versneld tempo volgen. Deze video wordt minstens één keer per maand bijgewerkt. Klik hier

 

Verslag en foto's : Paul THIELEMANS (copyright Abattoir nv-sa)